Geur en herinnering

Wij maken in ons hospice gebruik van een geurkoffer. Het ruiken van een bepaalde lucht kan een herinnering oproepen. De geur van een sigaar kan ervoor zorgen dat je aan een geliefde kunt denken die sigaren rookt(e). De geur van Zwitsal shampoo doet denken aan kleine kinderen.

Eén van onze zorgvrijwilligers is werkzaam in de zorg voor mensen met dementie. Op één van haar werkdagen, wilde zij daar de tafel met boenwas een opfrisbeurt geven. De aanwezige dames roken deze geur van boenwas en vrijwel direct gaven zij allemaal tips en werden er verhalen van vroeger uitgewisseld.

Mooie gesprekken

Deze ervaring heeft onze zorgvrijwilliger met ons gedeeld en dit heeft ertoe geleid dat wij in ons hospice een koffer met allerlei herkenbare geuren hebben samengesteld. Hierin zijn geuren zoals boenwas, anijs, vanille, groene zeep, Zwitsal enzovoorts opgeborgen. Wanneer we deze specifieke geuren met onze gasten delen, leidt dit tot mooie en interessante gesprekken over persoonlijke belevingen en herinneringen.