Rangen en standen vervallen

Pauline is een bescheiden en hartelijke vrouw. Zij is gastvrouw in ons hospice Dignitas en ze voelt zich daar als een vis in het water. Zij vertelt: “7 jaar geleden zag ik een advertentie voor gastvrouwen in het hospice. Ik hoorde dat dit een thuis voor mensen in de laatste levensfase is en dacht: ‘Echt wat voor mij!  Vroeger ben ikzelf ernstig ziek geweest. Ik heb dichtbij de dood gestaan. Gelukkig ben ik genezen en daarom vind ik het zo fijn om er voor onze gasten te zijn.

“Ik schat in wat de gast nodig heeft om het comfortabel te hebben, bijvoorbeeld: een kussentje in de rug, een praatje of wat te drinken”.“In de huiskamer zie ik hoe de gasten samen zijn en soms naar elkaar toe groeien. Zo waren eens een modieuze dame en Westfriese boer onze gast. Aanvankelijk was er geen contact tussen hen. Mooie kleding en uiterlijk vertoon interesseerde de Westfriese boer niet. In onze huiskamer zagen en spraken zij elkaar steeds vaker. Op een dag had de dame nieuwe glitter sportschoenen gekocht. De Westfriese boer kreeg deze als eerste te zien.

Prachtig! Aan het einde van het leven vervallen rangen en standen. Dit doet er niet meer toe. Een samensmelting kan ontstaan tussen allerlei type mensen.”

Pauline Steenkamp, gastvrouw

Wil jij ons helpen en vrijwilliger worden? Hier vind je meer informatie.