De Maelson apotheek en ons hospice zijn er samen in geslaagd om het medicatieproces te digitaliseren met de Medicheck applicatie van MedIT Solutions. Half april zijn we gestart met het gezamenlijk gebruik van deze Medicheck App.

Een veilig medicatieproces en de medicatieveiligheid hebben we alle drie hoog in het vaandel staan. Sinds 2009 werken we al samen met de Maelson apotheek waardoor er 24/7 medicatie voor de gasten van het hospice beschikbaar is. Deze jarenlange prettige samenwerking was een goede motivatie om met elkaar een toekomstbestendig, toegankelijk elektronisch medicatiebewakingssysteem te gaan gebruiken dat voldoet aan de wet- en regelgeving. Ingeborg Immen, coördinator hospicezorg: “Het is fantastisch dat dit is gelukt! Het medicatieproces vanaf het voorschrijven van een recept door de huisarts tot en met het verstrekken van het medicijn aan de gast door onze verpleegkundige was tot nu toe nagenoeg een papieren proces. Het digitaliseren daarvan heeft enorm veel voordelen, waaronder minder kans op fouten en dus een hogere medicatieveiligheid.”

De Medicheck Applicatie is een inzichtelijk systeem en geeft alle betrokkenen duidelijkheid over de taakverdeling en wie waarvoor bevoegd en verantwoordelijk is. De (huis)arts, apotheker, verpleegkundige / verzorgende, zorgorganisatie en de gast en naasten maken gebruik van het systeem. Ingeborg: “De digitalisering van het medicatieproces zal tot meer efficiency leiden en vermindering van de  administratielast”.

De foto is gemaakt tijdens de introductietraining “Medicheck” aan de medewerkers Dignitas en Maelsonapotheek. V.l.n.r.: Armèl Klitsie, hospice Dignitas;  Brenda Beijer, Maelson apotheek; Nicole Strengman, MedIT Solutions en Ingeborg Immen, hospice Dignitas.