De kamer van Henny in Dignitas vertelt het verhaal van een hechte familie: overal staan foto’s van haar kinderen en kleinkinderen. Henny krijgt veel bezoek van hen. Dit kenmerkt de warme band tussen de drie generaties.

Haar zoon Ronald en zijn twee kinderen wonen bij haar in huis als Henny in juli 2021 te horen krijgt dat ze kanker heeft. In het begin had Henny weinig pijn. “Ik voelde me goed en kon heel veel dingen nog doen. Maar gaandeweg nam de pijn toch toe en kreeg ik pijnstillers voorgeschreven. Ik lag vooral veel op de bank, omdat de pijn me veel energie kostte.”

Begin september van dit jaar vond dochter Ingrid dat haar moeder opeens hard achteruitging. “Ik maakte mij ongerust: mijn moeder at bijna niet en de pijnstillers hielpen nauwelijks meer. Ik belde de huisarts en de volgende dag kwam zij bij mijn moeder kijken.”

Verwijzing huisarts

De huisarts was het met Ingrid en Ronald eens: Hennie had meer zorg nodig. “Mijn moeder had echt professionele zorg nodig en dat kunnen ik of mijn broer niet geven. Mijn

schoonmoeder heeft een paar jaar geleden een tijdje in Dignitas gewoond en ik herinnerde mij het hospice als een fijne plek. Ik vroeg de huisarts of het mogelijk was dat mijn moeder daar naartoe ging. Zij zorgde voor de verwijzing en de coördinator van Dignitas nam al snel contact met ons op. Gelukkig was er binnen een paar dagen een plek beschikbaar.”

Eigen plekje

Inmiddels is Henny alweer zes weken in het hospice. Het bevalt haar goed. “Ik heb minder pijn en ik kan veel rust nemen. Ik eet elke avond in de gezellige huiskamer. Er staat daar een comfortabele stoel waar ik graag in zit; dat is een beetje m’n eigen plekje. Mijn dochter komt elke ochtend en avond op bezoek. En ook mijn zoon komt elke avond. Als mijn kleinkinderen meekomen, staat er een kast vol spelletjes waar ze uit kunnen kiezen of ze kunnen spelen in de tuin. Ook voor de kinderen zorgt het hospice dus voor een warm welkom.”

Uitje met de familie

Ingrid merkte al snel dat het hospice haar moeder goed deed. “Ze kreeg betere pijnmedicatie en zorg, en begon weer te eten. Ze leefde op en was zichzelf weer. Ze is natuurlijk wel ziek, maar ze heeft weer energie om van het leven te genieten. Dat gaf ons de kans om een dagje met de familie naar zee te gaan. We hebben samen een prachtige dag gehad. En binnenkort gaan we een dagje naar de Beekse Bergen. Zo hebben we leuke dingen om naar uit te kijken.”

Henny Wimmers en Ingrid Harmsen

Disclaimer
Openbaarmaking, vermenigvuldiging, verspreiding en/of verstrekking aan derden van dit verhaal en deze foto’s is niet toegestaan zonder toestemming van hospice Dignitas.